szukaj nieruchomości

Typ nieruchomości

Lokalizacja

Liczba sypialni

Cena od

Cena do

Nr referencyjny

Kontakt Oferta
Strona główna

you can live
where the others
only dream about…

+34 699 15 88 77 +34 673 73 42 11
23/08/2019

Vuelta al cole, czyli wysyłamy dzieci do hiszpańskiej szkoły

Przeprowadzka do Hiszpanii - wysłanie dzieci do szkoły
Po zakupie wakacyjnej lub inwestycyjnej nieruchomości w Hiszpanii oraz po bliższym poznaniu lokalnych mieszkańców, kultury, klimatu i życia na Costa de Sol, nasi klienci często stają przed dylematem: „A może warto przeprowadzić się i zamieszkać w Hiszpanii?” 

 

Przeprowadzka do Hiszpanii, a wysłanie dzieci do hiszpańskiej szkoły

Zakup nieruchomości w Hiszpanii i przeprowadzka z całą rodziną, to ważny życiowy wybór, a decyzja odnośnie przyszłej edukacji dzieci jest jedną z kluczowych, które rodzina musi podjąć wspólnie. W Hiszpanii, jak i w każdym innym kraju musimy zadbać o edukację dzieci.

Jeśli twoje dziecko rozpoczęło już naukę w polskiej szkole, to z pewnością pierwsze kroki w szkole hiszpańskiej mogą być stresujące ze względu na nowe otoczenie i barierę językową. Nie mniej jednak pamiętaj, że dzieci błyskawicznie się uczą, a język hiszpański są w stanie opanować bardzo szybko, przez co aklimatyzacja w nowym otoczeniu wcale nie musi być taka straszna. Co więcej w hiszpańskich szkołach, zwłaszcza na wybrzeżach, do szkół uczęszczają dzieci z całego świata, więc pojawienie się kolejnego obcokrajowca w klasie jest czymś normalnym.

Kwestie prawne 

Hiszpania i Polska należą do Unii Europejskiej, więc twoje dziecko ma zapewniony dostęp do obowiązkowej edukacji na takich samych zasadach, jak każde dziecko pochodzenia hiszpańskiego. To oznacza, że przysługuje mu prawo do uczęszczania do jednej klasy z dziećmi z jego grupy wiekowej i o podobnym poziomie wykształcenia, bez względu na poziom znajomości języka hiszpańskiego. Wszystkie dzieci mają również prawo do bezpłatnych zajęć wyrównawczych, które umożliwią im odnalezienie się i zaaklimatyzowanie w nowym miejscu oraz pomogą w nauce języka.

Wedle hiszpańskiego prawa edukacja jest obowiązkowa dla dzieci od 6 do 16 roku życia. Oznacza to, że obowiązkowa jest 6-letnia szkoła podstawowa (primaria) oraz szkoła gimnazjalna (educacion secundaria - E.S.O.). Po zakończeniu E.S.O. w wieku 16 lat uczniowie otrzymują świadectwo ukończenia szkoły. Podobnie jak w Polsce, w Hiszpanii rodzice mogą posłać swoje dzieci do szkół państwowych lub prywatnych, a co istotne, poziom nauczania w szkołach państwowych jest porównywalnie wysoki z tym, że w szkołach prywatnych kładzie się duży nacisk na język angielski, a w publicznych język hiszpański jest językiem podstawowym. 

Jak przygotować się do zapisania dzieci do szkoły?

Postaraj się zgłosić dzieci do wybranej szkoły jeszcze przed wakacjami, żeby uchronić się przed niepotrzebnym stresem, czy dziecko zostanie przyjęte do placówki, którą wspólnie wybraliście. W wakacje w placówkach szkolnych niczego nie załatwisz i jeśli wybrałeś szkołę publiczną, przygotuj się, że komunikacja z administracją szkoły będzie odbywała się w języku hiszpańskim. 

Znamy przypadek rodziców, którzy przyjechali na Costa del Sol podczas wakacji i usilnie próbowali uzyskać informację w sprawie przyjęcia ich dzieci do szkoły w nowym roku szkolnym. Niestety w każdej placówce odsyłano ich na „po wakacjach”, czyli najwcześniej 1. września i nigdzie nie dostali gwarancji, że w wybranej szkole znajdą się miejsca dla ich dzieci. 

Bądźcie również przygotowani, że przed zapisem możecie zostać poproszeni o ostatnie świadectwo szkolne ucznia – przetłumaczone przysięgle na język hiszpański, aktualną książeczkę szczepień (bez potrzeby tłumaczenia) oraz wielojęzyczny odpis aktu urodzenia dziecka, który jest wydawany przez urzędy miast w Polsce. 

Meldunek i NIE

Konieczne będzie również wyrobienie dziecku numeru NIE (numero de identidad extranjero) oraz meldunek w miejscu zamieszkania (empadronamiento). Procedura wyrobienia numeru NIE dla dziecka jest dokładnie taka sama jak dla osoby dorosłej: należy wypełnić odpowiednie formularze (dostępne online, w języku hiszpańskim), umówić się na spotkanie w „extranjeria”, czyli departamencie obsługi cudzoziemców na policji, złożyć formularz wraz z potwierdzeniem zapłacenia określonej opłaty i czekać na wydanie dokumentu. Zwykle trwa to około 2 tygodni. 

Zameldowanie jest zdecydowanie szybszym procesem, wystarczy zgłosić się w Urzędzie Miasta z aktem własności nieruchomości na Costa del Sol lub umową najmu mieszkania czy domu. W przypadku najmu, niektóre urzędy mogą poprosić o dodatkową zgodę właściciela nieruchomości na meldunek wyrażoną na piśmie.

Czy warto edukować dzieci w hiszpańskiej szkole? 

Według nas warto, mimo świadomości, że na początku może być to trudne dla wszystkich członków rodziny. Spotkaliśmy się też z wieloma różnymi opiniami na temat hiszpańskiego systemu edukacji, ale tu wiadomo: co człowiek, to opinia. Naszym zdaniem jednak, dziecko uczące się w innym od ojczystego kraju, oprócz nowego języka oraz innej kultury poza edukacją otrzymuje coś więcej: naturalną zdolność bycia obywatelem świata.